Spored:
Uroš
Rojko
ODTEKANJE
ČASA
za klarinet in akordeon (2021)*
Vinko Globokar
VRNITEV
ODISEJEVEGA SINA
za akordeon solo (2019)
Uroš Rojko
MONOLOG PADLEGA
ANGELA
za polklarinet (2006–2016)
Luka Juhart
UNLEASHED/SPROŠČENO
za
klarinet in akordeon (2015)
*
krstna izvedba
Luka
Juhart se je v mednarodnem prostoru
uveljavil kot eden najvidnejših interpretov na akordeonu, še posebej na
področju sodobne glasbe, kjer to glasbilo postaja vse zanimivejše. Pri igranju
sodobne glasbe predvsem razvija svojo strast do zvoka. S svojim glasbilom
sproža presunljiv hrup in obarva fine tonske nianse, v vsaki skladbi se posveti
do potankosti, a se ne boji z avtorji stopiti v ustvarjalni dialog in poiskati
najboljšega učinka glasbe – zato je pri domačih in tujih skladateljih iskan
interpret. Sam ali v različnih zasedbah je do danes pripravil vsaj 70 krstnih
izvedb novih del. Redno in vse tesneje sodeluje z Urošem Rojkom. Njuna plošča s
posnetki glasbe za akordeon in klarinet je izšla pri eni najuglednejših založb
s področja sodobne glasbe NEOS. V nenehnem ustvarjalnem stiku pa je tudi z
Vinkom Globokarjem.
Od
leta 2013, ko je kot izvajalec in avtor na Festivalu Slowind predstavil svoj
prvenec hrUP, tudi sklada. Eden osrednjih dosežkov je delo Unleashed (2015),
napisano za njegov duo z Urošem Rojkom. Koncertni posnetek Juharta in Rojka je
na 65. Mednarodni skladateljski tribuni Rostrum 2018 v Budimpešti dosegel
uvrstitev Unleashed med 'priporočena dela', kar je do zdaj
uspelo le redkim slovenskim skladateljem.
Je
izredni profesor na Akademiji za glasbo v glasbo v Ljubljani, kjer poleg
svojega razreda za akordeon vodi katedro in Studio za sodobno glasbo. S Studiem
pomaga širiti in poglabljati pogled v različne smeri nove glasbe. Za svoje delo
na Akademiji za glasbo je Luka Juhart leta 2015 prejel svečano listino za
izjemne pedagoške in raziskovalne dosežke Univerze v Ljubljani. Sam je študiral
na Državni visoki šoli za glasbo v nemškem Trossingenu v razredu prof. H.
Notha, h kateremu je odšel po opravljeni Glasbeni gimnaziji v Mariboru pri
prof. A. Lorberju. Podiplomski študij je v mojstrskem razredu prof. S. Hussonga
na Visoki šoli za Glasbo v Würzburgu zaključil leta 2008. Leta 2020 je Luka
Juhart za umetniške dosežke v zadnjih treh letih prejel nagrado Prešernovega
sklada.
Uroš
Rojko se je kot skladatelj uveljavil v
času in prostoru, za katerega se zdi, da ni omogočal razvoja trdnih identitet.
Pospešeno zbliževanje sveta, zgoščanje komunikacije, kopičenje starega in
novega znanja so tudi v glasbi sodobnih skladateljev ustvarili množico, manj
pregledno kot kdaj prej. Uroš Rojko se je tu znašel med utrjenostjo,
tradicionalnostjo domačega okolja in takrat mednarodno sprejeto etiko iskanja
novega, med muzikantstvom juga in konstrukcijo severa. Kljub drugačnim
pričakovanjem se ni nikoli odločil ne za eno ne za drugo skrajno možnost, ni se
zavezal enemu samemu načinu skladanja.
Uroša
Rojka je po študiju klarineta in uspešnem začetku poustvarjalne kariere
poškodba roke, pa tudi radovednost vodila v študij kompozicije pri Urošu Kreku
na Akademiji za glasbo v Ljubljani, nato pa leta 1983 h Klausu Huberju v
Freiburg in leta 1986 h Györgyu Ligetiju v Hamburg.
Med
zgodnjimi uspehi izstopajo nagrade v Stuttgartu (1984) in na Dunaju (1985 in
1991) ter nagrada Prešernovega sklada (1998).
Sklada
v vseh zvrsteh, je eden najvidnejših avtorjev nove glasbe za akordeon, blizu mu
je živa elektronika in redno izvaja projekte z Eksperimentalnim studiem SWR ter
komornim zborom Antona Weberna. Med novejšimi projekti izstopajo naročila
ansambelskih skladb Ansambla Modern in Festivala Slowind ter skupno delo Gravitational
waves z Iris ter Schiphorst za 164-članski orkester, izvedeno v
Birminghamu in Londonu na BBC Proms.
Trenutno
živi in deluje med Berlinom, Dunajem in Ljubljano, od leta 1995 je profesor za
kompozicijo in glasbeno teorijo na Akademiji za glasbo v Ljubljani. Kot
skladatelj in kot pedagog je predaval na visokih šolah za glasbo v Gradcu,
Trossingenu, Stuttgartu, Hannovru, Krakovu in Baslu, Berlinski umetniški
univerzi UdK in Univerzi Antona Brucknerja v Linzu, zavzema se za odprt
ustvarjalni diskurz, s svojim pedagoškim delom v Ljubljani pa je odločilno
vplival na seznanjanje slovenskih glasbenikov z mednarodnim dogajanjem v
sodobni glasbi. Od leta 2015 je izredni član
SAZU.